Fokus på kernevelfærd

Kommunen skal sikre god velfærd og kerneydelser for børn, ældre og socialt udsatte, ikke flere djøf-ansatte til en overadministration af borgerne.

Rødovre Kommune bruger 300 mil. kr. på central ledelse og administration eller 7.863 kr. pr. indbygger. Herlev Kommune kan klare sig med 1.500 kr. mindre. I alt er der tale om en overadministration på 57 mil. kr.

Rødovre har desuden en af de dyreste decentrale ledelser i landet. Det vil sige, at vi har flere ansatte jurister og økonomer, kommunikationsmedarbejder og cand. scient. pol’er ansat end andre kommuner. Det beløber sig til 781 kr. pr. borger eller en merudgift på næsten 30 mio. kr. Konsekvensen er, at der er flere ‘kolde hænder’ til at lede ‘varme hænder’ end i de fleste kommuner.

Rødovre er en af de kommuner, som udliciterer færrest opgaver. Dansk Industri har udregnet, at hvis Rødovre udliciterer svarende til landsgennemsnittet ville vi kunne spare 30 mio. kr. Det er lig med en skattenedsættelse på 0,5% eller op til 90 nye lærere i vore folkeskoler.

Ovenstående viser med al tydelighed, at der med en ny politisk kultur både vil være plads til mere direkte kernevelfærd, samt nedsættelse af f.eks. en tyngende grundskyld for pensionister og almindelige familier.