Sænk grundskyld og kommuneskat

Rødovres høje grundskyld og kommuneskat rammer tilsammen grundejere og lejere i rækkehuse urimelig hårdt.

Rødovre er en af de kommuner i landet, hvor grundskylden især påvirker ejere og lejeres økonomi. I 2016 lå Rødovre klart som den dyreste kommune på Vestegnen, idet et almindeligt enfamiliehus kostede 24.243 kr. årligt i grundskyld. I Brøndby kunne man nøjes med 15.909 kr. I 2018 stiger grundskylden i Rødovre med 1.650 kr.

Når beløbet er så stort hænger det sammen med den høje grundskyld, som også rammer lejere, især i rækkehusene. Gennemsnittet for grundskyldspromillen i Region Hovedstaden er 26,8 mod Rødovres 30,8.

En gennemsnitlig boligejer i Rødovre betalte i 2014 ca. 8.000 kr. mere i grundskyld end boligejere i hele landet. I københavnsområdet er det kun København og Albertslund, der opkræver en højere grundskyld. Til gengæld er kommuneskatten lavere.

Hvorfor skal borgerne i Rødovre beskattes så meget højere end vore naboer i Brøndby, Ballerup, Herlev og Glostrup?

Vi foreslår som udgangspunkt, at grundskylden nedsættes til 25 promille i 2021. Det vil betyde at vi kommer på niveau med sammenlignelige kommuner som Ishøj, Glostrup og Herlev. Det sikrer, at helt almindelige mennesker og pensionister kan blive boende i kommunen og få en tryg hverdag.

For nyligt indgik regeringen, DF og Socialdemokratiet en aftale om grundskylden. Den sætter en stopper for massive stigninger i grundskylden, men den løser ikke problemet. Det ualmindelig høje niveau kommer ikke til at falde uden en kommunal grundskyldsnedsættelse.

Med en kommuneskat på 25,7% ligger Rødovre ca. 2% over niveauet for øvrige vestegnskommuner. Vi vil sænke skatten til 23% inden 2025. Der skal fokus på kerneopgaver og løbende effektiviseringer, ikke konstante serviceudvidelser og opfindelser af nye projekter.

Tilsammen presser den høje grundskyld og kommuneskat økonomisk grundejere og lejere og især lejere i rækkehuse urimelig hårdt.